top of page

Boekpresentatie van Gouden vrouwen van de 17de eeuw

van kunstenaars tot verzamelaars

 

De eerste exemplaren van Gouden Vrouwen werden tijdens de boekpresentatie op 7 december in ontvangst genomen door drie vooraanstaande vrouwen in de hedendaagse kunstwereld: directeur Development & Media Hendrikje Crebolder van het Rijksmuseum, directeur Emilie Gordenker van het Van Gogh Museum en directeur Martine Gosselink van het Mauritshuis.

De besloten boekpresentatie vond plaats in het auditorium van het Rijksmuseum en was te volgen via een livestream. Het programma bestond uit een inleiding door dr. Judith Noorman, een gesprek met studenten over hun onderzoek naar 17de-eeuwse kunstvrouwen onder leiding van Koos de Wilt en de uitreiking van de eerste exemplaren aan Hendrikje Crebolder, Emilie Gordenker en Martine Gosselink.

Gouden Vrouwen
Gouden vrouwen van de 17de eeuw verenigt 34 opmerkelijke kunstvrouwen in één boek, geschreven door studenten van de Universiteit van Amsterdam begeleid door dr. Judith Noorman. Een stap in de richting van het dichten van de gender gap in de geschiedschrijving en naar museumzalen vol vrouwelijke kunstenaars.

 

Boek schrijven

Gouden vrouwen van de zeventiende eeuw is het resultaat van het vak ‘We schrijven een boek’ van dr. Judith Noorman, docent Vroegmoderne Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Een keuzevak van de bachelor Kunstgeschiedenis waar studenten inhoudelijk leerden over de rol van zeventiende-eeuwse vrouwen in de Nederlandse (kunst)geschiedenis en hoe een boek te schrijven en redigeren. Het vak werd uitgeroepen tot winnaar van de FGw Onderwijsprijs 2020 als het meest vernieuwende vak van de Faculteit der Geesteswetenschappen.

De lancering van het boek en de livestream waren een gezamenlijke productie van Amber Engels en het Rijksmuseum.

Gouden Vrouwen 01.jpg

Koos de Wilt presenteerde de lancering van het boek in het Rijksmuseum.

Gouden Vrouwen 06.jpeg

Studenten die het boek schreven aan het woord over het schrijfproces.

Schermafbeelding 2020-12-09 om 12.18.28.

Vrouwelijke museumdirecteuren over vrouwelijke kunst in hun musea.

Gouden Vrouwen 04.jpeg

Universitair docent Judith Noorman over kunstvrouwen in de zeventiende eeuw.

IMG_2218 2.jpeg

De eerste exemplaren voor drie vrouwelijke museumdirecteuren onder het portret van drie kunstvrouwen uit de 17de eeuw.

IMG_2244.JPG

Lees het interview met universitair docent Judith Noorman in Trouw over het vak 'Hoe schijf ik een boek' en het maakproces.

Schermafbeelding%202020-12-08%20om%2010.
Schermafbeelding 2020-12-08 om 10.09.43.

De directeuren over het boek

 

Hendrikje Crebolder, Director of Development & Media

“Onderzoek is essentieel voor het vertellen van een completer verhaal. Uit het boek Gouden vrouwen blijkt zonneklaar dat vrouwen in de kunstwereld in de 17de eeuw niet over het hoofd gezien kunnen worden. Als kunstenaressen, als beschermsters van de kunst, als opdrachtgevers en als zakenvrouwen bepaalden ze mede de kunstproductie. Ik ben dan ook blij dat het onderzoek van de 34 studenten onder leiding van Judith Noorman hier weer een nieuwe en belangrijke bijdrage aan weet te leveren.”

 

Emilie Gordenker, directeur van het Van Gogh Museum

“In de 17de eeuw stond Nederland al bekend als een land waar vrouwen relatief veel vrijheid genoten, waar vrouwen veel vaker geletterd waren en waar vrouwen ook een actieve rol speelden in bedrijven. En toch is er relatief weinig aandacht besteed aan de vrouwen van de kunstwereld in die tijd. Met dit waardevolle boek wordt dat gerectificeerd.’”

 

Martine Gosselink, directeur van het Mauritshuis

“Er wordt altijd gevraagd: waarom waren er zo weinig vrouwen actief in schilderkunst van de 17de eeuw? Je kunt beter de vraag omdraaien: Waarom lukte het schilders als Judith Leyster, Clara Peeters en Rachel Ruysch wel om dit vak te kunnen beoefenen? Dàt is werkelijk interessant, want dan zie je wie buiten de geijkte paden durfde te treden en welke ouders talent boven sexe schaarden. En je ziet dat het werkelijke aantal vrouwelijke schilders dat doordrong tot de top toch wat groter is dan altijd gedacht. Dit boek zet onze 19de-eeuwse bril af en de 21ste-eeuwse bril op.”

bottom of page