top of page

'Life is what's happens to you when you're busy making other plans...'  

- John Lennon in Beautiful Boy

 

'De kunst is de fluistering van de geschiedenis, die boven het tumult van de tijd uit is te horen.' 

- Julian Barnes

Het ene zoeken is altijd het andere vinden.
[...]
Men komt altijd aan, maar altijd elders.

Roberto Juarroz

 

'When you hit a wrong note, it's the next note that makes it good or bad.'

Miles Davis

  • LinkedIn - grijze cirkel
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
Flag_of_United_Kingdom_-_Circle-128.png

Even voorstellen...

Leven betekent voortdurend op de tast zoeken, fouten maken en daar dan wat mee proberen te doen. Miles Davis moet eens gezegd hebben: 'When you hit a wrong note, it's the next note that makes it good or bad.' Dat herken ik wel. 'Life is what's happens to you when you're busy making other plans...' , zong John Lennon in Beautiful Boy. Ook herkenbaar! 'Het ene zoeken is altijd het andere vinden. [...] Men komt altijd aan, maar altijd elders.' Touché! Gaat niet elk leven een beetje zo? Ik schrijf vooral veel over wat mensen drijft en hoe het alles zo is gekomen - zowel zakelijk, artistiek en persoonlijk. Meestal geldt het bovenstaande. En vaak kom ik dan uit bij kunst als metafoor: 'De kunst is de fluistering van de geschiedenis, die boven het tumult van de tijd uit is te horen.' 

Ik kom uit een no-nonsens gezin uit Vlaardingen. Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam studeerde ik later af als privaatrechtelijk jurist. Ik begon in de advocatuur en ontdekte wat ik niet meer wilde. Ik stapte over naar de wereld van media en communicatie en deed wat opleidingen op het gebied van marketing en communicatie. Daarmee zette ik bij uitgeverijen een aantal magazines, tv-programma’s en websites op, vooral in de wereld van onroerend goed media.

 

In 2001 ging ik - naast mijn zelfstandige bestaan - kunstgeschiedenis studeren aan de Universiteit van Amsterdam en maakte meer en andere media, vaak met een zakelijke en/of culturele insteek. Vier jaar later studeerde ik af als kunsthistoricus, (lees hier de bachelorscriptie over kunstsmaak en hier over mijn masterscriptie over waarom we allemaal van Vermeer houden). Ik werd directeur van een culturele instelling en ging daarnaast aan de slag met nieuwe projecten waarbij ik steeds verbindingen probeerde te leggen tussen het persoonlijke, culturele en zakelijke. Ik maak en schrijf sindsdien boekenjournalistieke productiesmagazines, digitale media, documentaires en televisieseries, lezingen en podcasts.

 

Mijn projecten bevinden zich meestal op het snijvlak van verschillende werelden. Ik schrijf over kunst, over kunsthandel, over leiderschap, over vrede en veiligheid en over klimaat en natuur. En heel vaak over wat mensen beweegt, in wat ze dromen en doen. Over van alles dus. Soms een stem gevend, soms journalistiek uitpluizend en soms producent van het medium dat erbij past. Door mijn brede interesse en expertise mag en mocht ik werken voor de meest uiteenlopende klanten. Van Het Financieele Dagblad, MT/sprout en Volkskrant tot kunstbladen als Collect en Tableau, van klanten als De Brauw Blackstone Westbroek, Randstad, Rabobank en KLM tot Het Rijksmuseum en het Scheepvaartmuseum. Voor fondsen als Vfonds tot de VriendenLoterij tot omroepen als VPRO, AVROTROS en BNNVARA 


Ik woon in de voortuin van Amsterdam, in Broek in Waterland met lecturer en schrijver Winnie Moltmaker en onze dochter Saar en hond Tobi. Meer weten? Bel (06 - 543 747 92) of stuur een e-mail koos@koosdewilt.com

bottom of page