top of page
Schermafbeelding 2020-08-28 om 07.52.23.

Technologie & werk

Verhalen over hoe het werken verandert door technologie

Randstad zet technologie in voor de beste persoonlijke ervaring. Niet alleen Randstad werkt aan het integreren en toepassen van technologie, dat geldt voor vrijwel alle organisaties. Ter inspiratie interviewde Koos de Wilt ondernemers, bestuurders, een veilingmeester, een hoofdredacteur en een wetenschapper over de impact die technolgie heeft op hun organisatie of hun leven (2017/2018). 

Lees hier de andere verhalen over technologie & werk

Marijn Pijnenborg (47), internetondernemer en mede-eigenaar van gezondheidswebsites

 

DE TOEKOMST IS AL BEGONNEN

 

De gezondheidszorg verandert ingrijpend door de technologie. Aan de ene kant zien artsen hun werk geleidelijk veranderen, de techniek kan steeds meer taken overnemen. Daarnaast willen patiënten niet meer op een lopende band belanden door een ondoorzichtig medisch circuit, ze willen zelf meer de regiein handen krijgen. Ook dat zal binnen afzienbare tijd steeds makkelijker worden, zo weet internetondernemer Marijn Pijnenborg die haar business heeft gemaakt van de nieuwe gezondheidszorg.

‘Je hoort vaak dat robots in de toekomst operaties zullen uitvoeren, alsof dat heel nog ver weg is. Dat beeld klopt niet, feitelijk zijn we daar al. De manier waarop sommige operaties nu al worden gedaan doet een beetje denken aan gaming. De chirurg zit aan de knoppen, hij voert via een scherm en met speciale handschoenen bepaalde microchirurgische handelingen op afstand uit,’ vertelt Pijnenborg, mede-eigenaar van vier gezondheidswebsites waaronder gezondheidsplein.nl, ziekenhuis.nl en solvo.nl. ‘Zelf word ik gedreven door wat de consument wil, dat is het duwmiddel waarmee een markt in beweging wordt gebracht. Bij alle online bedrijven die ik met mijn zakenpartner Marque Joosten heb opgezet was dat de essentie. Wat de impact daarvan is voor een beroepsgroep vinden we eigenlijk vooral iets voor die beroepsgroep zelf. Zo hebben we ooit Funda opgezet, waar onder andere de NVM aandeelhouder was. Ons doel was de woningmarkt transparanter maakten. Veel makelaars werkten aanvankelijk tegen omdat ze dachten dat de consumenten hun werk gingen overnemen en hun rol overbodig zou worden.'

 

'Wanneer je naar de wc gaat wordt gelijk even je urine gecheckt en als je gaat wandelen word je hartslag gemeten.'

'In de medische wereld denken traditionele specialisten vaak net zo, alsof hun werk wordt afgepakt. Toch willen steeds meer mensen hun gezondheid meer zelf in de hand hebben en een gelijkwaardige gesprekspartner zijn van de specialist, dat proces is niet te stoppen. Huisartsen zouden hun kennis niet moeten afschermen, maar meer als coach kunnen fungeren. Net als makelaars er niet meer zijn om huizen te vinden, maar om je te helpen bij het verkoop- of aankoopproces, heb je ook specialisten nodig bij medische beslissingen. Hun rol verandert.’

 

'De manier waarop sommige operaties nu al worden gedaan doet een beetje denken aan gaming.'

Met de kennis van de huizen- en ook de automarkt zijn Pijnenborg en Joosten een paar jaar geleden in de wereld van de gezondheidszorg gestapt. Eerst namen ze een aantal websites over waar consumenten informatie kunnen vinden over gezondheid. Vervolgens hebben ze Solvo.nl opgezet, een medisch platform dat een compleet beeld geeft van de zorgaanbieders in Nederland. Je kunt er makkelijk de beste specialist vinden voor jouw specifieke situatie. Pijnenborg: ‘Ook hier geven we de regie aan de consument. Want ook voor de zorg geldt dat de consument zelf kan kiezen tussen de verschillende zorginstellingen en specialisten. Naast dat bijna niemand weet dat dit kan, is essentieel dat hiervoor de relevante informatie beschikbaar is. Via solvo.nl lees je alles over de specialist die je overweegt in te schakelen: zijn of haar specialisaties, of de behandeling verzekerd is, de overeenkomst met de zorgverzekeraar, de ratings, de prijslijst en ga zomaar door. Je kunt zelfs online afspraken maken.’

'Huisartsen zouden hun kennis niet moeten afschermen, maar meer als coach kunnen fungeren.'

Waar gaat het volgens Pijnenborg naartoe? ‘Dankzij de technologische mogelijkheden zullen medische checks steeds meer continue plaatsvinden. Wanneer je naar de wc gaat wordt gelijk even je urine gecheckt en als je gaat wandelen word je hartslag gemeten. Deze stroom persoonlijke data krijg je vanzelf en deze kun je – als je daarvoor toestemming geeft – ook beschikbaar stellen aan je huisarts. Die belt je direct als er iets is. Vervolgens worden jouw individuele gegevens vergeleken met mensen over de wereld die een zelfde soort aandoening hebben. Zo wordt er voortdurend geleerd. Daar wordt iedereen beter van.’

[2018]

bottom of page