Andere verhalen bij de meesterwerken van het Rijksmuseum






'Eind dertiende eeuw was er hier een houten kapelletje en een begraafplaats met een hek. Als je daarbinnen kwam, was je vrij van rechtsvervolging.’

Oudezijds Achterburgwal

Oudezijds Voorburgwal

Zeedijk

Langs het chique Barbizon Hotel wandelend belandt Jacqueline bij het enorme portaal van de opvolger van de oude Sint-Nicolaaskerk, de basiliek van de Heilige Nicolaas.

Terug naar de Oudezijds Voorburgwal, langs een bronzen beeld van Majoor Bosshardt, de vrouw die het Leger des Heils een gezicht gaf.

De Dam, het Damrak en Beursplein zijn uitgestorven op deze zaterdag.

De Waag is de plek waar Rembrandt in Amsterdam in 1632 De anatomische les schilderde. Nu heeft het naast een horeca- ook een hypermoderne technologische functie.

Hier in deze kapel heeft Caló mondgeblazen glas voor de hoge glazen venster geplaatst. Zo voegt hij weer iets toe aan het collectieve geheugen.’

De gedenksteen van Saskia van Uylenburgh, de eerste vrouw van Rembrandt van Rijn

De Indonesische kunstenaar Iswanto Hartono maakte een kopie van een beeld van Coen die ooit op een plein in Jakarta stond, en nog steeds in Hoorn staat, waarbij het hoofd van kaarsvet is gemaakt en die stukje bij beetje is gesmolten

Wandeling met kunsthistorica en directeur Jacqueline Grandjean van de Oude Kerk in Amsterdam
‘De kunst van nu is het erfgoed van morgen’
Tekst & foto's van Koos de Wilt voor COLLECT
De Amsterdamse Wallen zijn in de tweede lockdown nog steeds uitgestorven. Degenen die hier op een zaterdagmorgen nog voorbijlopen begroeten elkaar als dorpsgenoten op hun pleintje. Hier midden in the red light district, tussen verlaten peeskamertjes, kroegen, fastfood- en toeristenwinkeltjes bevindt zich de oudste en misschien wel mooiste kerk van Amsterdam. Jacqueline Grandjean is sinds 2012 directeur van de Oude Kerk waar erfgoed, hedendaagse kunst, muziek en op zondag ook nog steeds kerkgangers samenkomen. Jacqueline: ‘De eerste fundamenten van de kerk zijn gelegd rond 1290, en gewijd in 1306 als de Roomse Sint Nicolaaskerk, aanvankelijk gebouwd in de vorm van basiliek, daarna als hallenkerk. In 1566 is de kerk zwaargehavend de Beeldenstorm doorgekomen. De sporen daarvan vind je nog steeds op plekken waar de beelden zijn verwoest en geroofd. Eind dertiende eeuw was er hier een houten kapelletje en een begraafplaats met een hek. Als je daarbinnen kwam, was je vrij van rechtsvervolging. Het was daarmee een van de eerste vrijplaatsen van Amsterdam.’