IMG_6079.jpeg

Een gesprek over de tentoonstelling 'Willem van de Velde & Zoon' met hoofd collecties van Het Scheepvaartmuseum Jeroen van der Vliet, maker van de tentoonstelling en kunstenaar en presenator Lucas De Man die er een podcast over maakte.

IMG_4157.jpeg
A0291.png

Willem van de Velde de Jonge, De slag om Texel (Kijkduin)21 augustus 1673, geschilderd in 1687

20201214_HSM_010-44230.jpeg

Bij de Van de Veldes maak je het helemaal mee, allebei op hun eigen manier. Willem van de Velde de Oude blonk uit in gedetailleerde penschilderijen, de Jonge in het olieverfschilderij.

IMG_4223.jpeg

De monumentale wandtapijten over de Slag bij Solebay, waarvan Het Scheepvaartmuseum twee exemplaren heeft aangekocht en die nu te zien zijn in de tentoonstelling.

IMG_4254.jpeg
20210928_HSM_Willem_van_de_Velde_027_1474.jpeg

'De tentoonstelling toont dat het niet een eeuw was van glorie, maar wel over de zee, de plek waar mensen elkaar ontmoetten en waar heel veel samenkwam.'

20210928_HSM_Willem_van_de_Velde_010_1429.jpeg

‘Deze tentoonstelling gaat niet over de Nederlandse identiteit, maar over verschillende identiteiten die met elkaar te maken kregen. Het gaat over zeeslagen waar soms de Nederlanders en soms de Engelsen wonnen.

IMG_4183.jpeg
IMG_4194.jpeg
IMG_4177.jpeg

'Bij Van de Velde de Oude gaat het meer over de gedetailleerde uitvoering, je kunt het aantal spijkers tellen in het scheepshout.'
 

cover_UUDNBUVY2.png
HSM-Logo-RGB_HSM-donkerblauw-middelblauw

Hoofd collecties Jeroen van der Vliet en kunstenaar en presentator Lucas De Man over de tentoonstelling ‘Willem van de Velde & Zoon’

 

‘Alsof je op een duin staat en de schepen aan je voorbij ziet glijden’

 

Op 1 oktober 2021 startte in Het Scheepvaartmuseum een unieke overzichtstentoonstelling over vader en zoon Willem van de Velde, twee toonaangevende zeventiende-eeuwse zeeschilders met elk een eigen specialisme: de pentekening en het olieverfschilderij. Het is de eerste keer wereldwijd dat er zoveel werken van beide kunstenaars tegelijkertijd te zien zijn. Ongeveer veertig schilderijen en penschilderingen, vijfendertig tekeningen én twee unieke wandtapijten met monumentale afmetingen. Een gesprek erover met hoofd collecties Jeroen van der Vliet, maker van de tentoonstelling en kunstenaar en presentator Lucas De Man die er een podcast over maakte.

 

Interview: Koos de Wilt voor ZEEMAGAZIJN van Het Scheepvaartmuseum Amsterdam

 

Wat heeft de maker van de tentoonstelling Willem van de Velde & Zoon zelf met de schilders? ‘Als er één kunstenaar is over wie ik wel eens een tentoonstelling wilde maken, dan is het Willem van de Velde de Oude. Hij past ook helemaal bij dit museum; hij woonde hier in de buurt, de haven was zijn werkterrein en samen met zijn zoon een van de belangrijkste zeeschilders van de zeventiende eeuw. Maar misschien is het ook iets persoonlijks.’, zo vertelt Jeroen van der Vliet. ‘In hun werk heb ik als kind al een enthousiasme voor de zee en de scheepvaart beleefd. Zij geven als weinig andere kunstenaars een inkijkje in een belangrijke periode in de Nederlandse scheepvaartgeschiedenis. Niet in de zin van het heroïsche, maar juist in het alledaagse. Alsof je op een duin staat en de schepen aan je voorbij ziet glijden. Grappig dat ook de maker van de film van Michiel de Ruyter juist dat beeld gebruikte waarbij je de duinen opklimt, op de achtergrond kanonnen hoort bulderen en opeens uitziet over een zeeslag. Bij de Van de Veldes maak je het helemaal mee, allebei op hun eigen manier. Willem van de Velde de Oude blonk uit in gedetailleerde penschilderijen, de Jonge in het olieverfschilderij. Bij de Jonge zie je de invloed van zijn leermeester Simon de Vlieger heel nadrukkelijk terug. Er gebeurt van alles op zijn doeken waarbij een klein vissersbootje net zo interessant is als het grote oorlogsschip waarvoor hij de opdracht had gekregen. Je ziet in de calms and storms, zoals de Britten dat zo mooi zeggen, ook een dynamiek die voorbij het afbeelden van een schip gaat. Bij de vader gaat het meer over de gedetailleerde uitvoering, je kunt het aantal spijkers tellen in het scheepshout. De Jonge laat je als kijker ook de storm voelen. Bij hem kun je met zijn kolkende zeeën zeeziek uit een tentoonstelling komen. Die verbeelding heeft veel latere Britse kunstenaars geïnspireerd, tot aan William Turner twee eeuwen later.’ 

 

‘Bij de vader gaat meer over de gedetailleerde uitvoering, je kunt het aantal spijkers tellen in het scheepshout.’

Common ground

De overzichtstentoonstelling Willem van de Velde & Zoon dompelt je als bezoeker onder in de maritieme wereld van de zeventiende eeuw en voert je langs ruwe schetsen, kalme zeegezichten, dramatische stormen en monumentale zeeslagen. Het is het verhaal van een vader en zoon die samen een bloeiend en internationaal opererend familie-atelier hadden dat zeventig jaar bestond. Grote musea als het Rijksmuseum, het Mauritshuis en het National Maritime Museum in Greenwich, The National Gallery in Londen en twee koninklijke verzamelingen verlenen hun medewerking aan de tentoonstelling. Jeroen van der Vlie