De levenslessen van

Jörgen Raymann

Hoe beweeg je je door het leven? Hoe ontdek je je talenten en hoe breng je die tot ontwikkeling? Het antwoord zit letterlijk in je hand, in de vijf vingers die je hebt. Voor het boek Jouw weg naar succes interviewde ik onder anderen de artiest Jörgen Raymann.
JOUW WEG NAAR SUCCES 
 Voor DutchVersity/Hi5 ontwikkelde Koos de Wilt een boekconcept en interviewde en beschreef de levensverhalen van voetballer Clarence Seedorf, politica Tanja Jadnanansing, uitgever Yves Gijrath, bestuurder Willem van Duin, hoogleraar Paul Iske en de artiest Jörgen RaymannVoor een boek in samenwerking met Leonon Media/Lenard Wolters

RAYMANN ZOEKT RAAD - LEVENSLESSEN VAN EEN RASOPTIMIST •

Naast geluk en plezier krijgt iedereen in zijn leven ook te maken met tegenslag en verlies. Daar hoef je niets voor te doen, dat krijg je gratis en voor niks voor je kiezen. Wat je wel kunt doen, is leren hoe je ermee om kunt gaan. Jörgen Raymann vertelt over hoe hij ermee omgaat en welke manieren hij heeft gevonden om op succesvolle manier op staan en verder te gaan. Koos de Wilt tekent de ervaringen en lessen op. Verscheen in 2017

BETROUWBAARHEID - RINGVINGER

WEES TROUW AAN JEZELF, DE ANDER EN JE EIGEN DROOM

‘Wees trouw aan jezelf én aan anderen. Dat betaalt zich terug.’

Je moet je denken over jezelf veranderen en het zal je leven veranderen, zegt Stedman Graham. Volgens deze bestsellerauteur, ondernemer en coach is één van de belangrijkste dingen in het leven het hebben van zelfvertrouwen en het hebben van een goed self-image. Wat zelfvertrouwen betekent is voor de meeste mensen wel duidelijk: vertrouwen in jezelf hebben, niet twijfelen aan jezelf. Maar wat is het hebben van een goed self-image? Stedman zegt dat de meeste mensen lijden aan een slecht self-image: hoe je over jezelf denkt, hoe je jezelf ziet. De meesten maken zich zorgen over hoe ánderen hen zien, maar dat is totaal ondergeschikt aan het feit hoe jij jezelf ziet. En dan ga je verkeerde dingen doen. Het had weinig gescheeld of was de verkeerde kant opgegaan. Er is een tijd geweest dat ik drugs gebruikte en geen geld had om te studeren of iets anders aan te pakken. Ik ben toen ook in de verleiding gekomen om vage pakketjes van Nederland naar Duitsland te vervoeren. Dat was makkelijk verdiend. Maar dat heb ik niet gedaan. Mijn vrouw Sheila zei: ‘Het is óf ik of die shit’. Ik hield zo veel van haar dat ik voor haar gekozen heb. Gelukkig maar.

‘Het had weinig gescheeld of was de verkeerde kant opgegaan.’

Het is niet alleen belangrijk dat je op je eigen kunnen leert vertrouwen, maar ook dat mensen op je kunnen rekenen, dat ze op je kunnen bouwen. Ik heb dat door schade en schande ook moeten leren. In weet nog dat ik in Rotterdam als DJ was aangenomen en ik de eerste dag gelijk succes had. Ik voelde mij heel belangrijk. De tweede dag kwam ik te laat en toen heeft mijn baas mij zonder pardon ontslagen. Hij had ineens geen DJ. Hij vertelde mij dat hij alleen wilde werken met mensen op wie hij kon rekenen. En gelijk had hij. Sindsdien zorg ik dat ik bij optredens altijd op tijd ben. Het publiek en de mensen met wie je werkt, moeten op je kunnen bouwen. Eén keer was ik dat niet. Toen moest ik bij het Spant in Bussum zijn en ben ik naar de Flint gereden in Amersfoort. Daar was ik wel op tijd - alleen op de verkeerde plek haha.

Ik heb het geluk gehad mensen te hebben leren kennen op wie ik kan rekenen. Conrad en Maurits Issa zijn vrienden op wie ik mijn leven al kan bouwen. Zij hebben het bedrijf van hun vader overgenomen, doen dat op hun eigen manier en zijn daar heel succesvol mee. Op basis van vertrouwen ook. Ik zat met de broers op de middelbare school en ik paste vaak op hun broertje Jack, die epilepsie patiënt was. Wij hadden en geweldige band en het was vanzelfsprekend dat ik dat deed. Jack kon eigenlijk nergens naartoe zonder zijn broers of moeder. Ik wist wat ik moest doen en zij vertrouwden mij. En betrouwbaar zijn, is de basis van veel succes.

Mijn vader is iemand op wie mensen konden bouwen. Toen het hem voor de wind ging en in de gelegenheid was, hielp hij iedereen waar hij maar kon. Als mensen uit de gevangenis kwamen, kwamen ze naar mijn vader. Hij kon mensen weer perspectief geven. Zijn personeel schrok er weleens van, van die gevaarlijk uitziende mannen aan de balie, maar mijn vader was er wel. Hij was niet iemand die zomaar wat gaf, het ging hem om het geven van perspectief. Niet simpelweg geld, maar een hangmat om te kunnen slapen. Selfmade businessman Dennis de Jong is zo’n iemand op wie ik zelf heb kunnen bouwen. Hij is succesvol schroothandelaar in Suriname en ik zal nooit vergeten dat hij er was toen ik een dip had. Hij heeft mij ooit tienduizend euro geleend en gezegd dat ik het ooit maar moest teruggeven als ik het kon. Hij gaf mij een nieuwe kans. Dan leer je wel alles terug te betalen en liefst met rente. We hebben elkaar steeds naar een hoger niveau getrokken. En nog steeds kunnen we op elkaar bouwen.



 

KENNIS - PINK

WEES ALTIJD BIJ DE PINKEN, OFTEWEL BLIJF JEZELF ONTWIKKELEN

‘Met alleen talent ben je nog nergens, je moet het ontwikkelen’


Alles wat ik heb gedaan in mijn leven, heb ik gebruikt om te worden wie ik nu ben, de goede en slechte keuzes. Ik heb nergens spijt van. Het heeft me allemaal gevormd. Ook de jaren op de universiteit heeft me veel gebracht, ook al ben ik nooit afgestudeerd. Je leert van elke ervaring. Ook als artiest moet je je voortdurend ontwikkelen. Mijn ouders hadden platen liggen van Wim Sonneveld, Wim Kan, Toon Hermans en Snip en Snap. Maar ik weet nog dat ik zelf op een dag een plaat kocht die ‘Bakken aan de bar’ heette, redelijk platte grappen van Harry Touw. Maar ook van hem kon ik leren. Bijvoorbeeld om een kleine grap ook klein houden. Precies zoals je aan de bar een bak verteld. Ik heb veel naar andere comedians gekeken. Dan probeerde ik hun grimassen voor de spiegel. In het begin heb ik ook hun grappen gepikt, maar later neem je vooral veel andere dingen over. Waar je je punch line plaats bijvoorbeeld. Een seconde net iets langer wachten is het verschil tussen lachen of stilte. Ik heb gemerkt dat het vaak niet eens gaat om de grap of het verhaal, maar om het juiste timing en het ritme.

‘Je moet jezelf zijn, niet de acteur zijn die een cabaretier speelt’

Iedereen heeft talent, je moet alleen uitvinden waar dat van jou ligt. En als je dat dan hebt gevonden, kun je daarna leren het veel beter te doen. Want met alleen talent ben je nog nergens, je moet het ontwikkelen. Net als veel andere dingen in het leven is het bij comedy belangrijk dat je echt bent, authentiek bent. Het gaat erom dat je je grappen in een persoonlijk verhaal verwerkt en dat je dat op een zo natuurlijk mogelijke manier vertelt. Je moet niet de grappenmaker willen spelen, maar een echt verhaal vertellen. Je moet jezelf zijn, niet de acteur die een cabaretier speelt. Het gaat om authenticiteit. Hans Teeuwen heeft dat. Hij is hard, bot en vaak vol zwarte humor, maar hij komt overal mee weg. Zelfs zijn humor is manisch depressief, maar het is wel echte, authentieke humor.

Eigenlijk kun je nooit rustig achterover hangen. Je moet je voortdurend ontwikkelen. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Je moet dingen uitproberen en soms lukt het en soms niet. Het ging op een gegeven moment goed in de theaters en op tv, maar ik realiseerde me dat ik door moest, ik wilde naar de next level gaan. Ik heb toen serieuze shows gemaakt over slavernij en over een manisch depressieve accountant. Maar dat werd me niet in dank afgenomen door mijn publiek. Ze kende mij van mijn grappen en hadden moeite met mijn intellectuele richting. Het zijn mijn allerbeste shows, dat vond de pers ook, maar de zalen bleven leeg. Daarom ging ik verder, op zoek naar nieuwe podia waarop ik mijn verhaal kon vertellen. Zo ben ik begonnen DutchVersity en Hi5, een manier waarop we proberen om jongeren uit de slachtofferrol te leren stappen en te kiezen voor een toekomst. Ik ben geïnteresseerd geraakt in Hi5 door het enthousiasme van Dionne. Zij is een echte social entrepreneur die de kar is gaan trekken en mij op sleeptouw heeft genomen in haar enthousiasme. We wilden iets doen om jongeren te empoweren want we zagen dat teveel jongeren buiten de boot vielen. Maar hoe pak je dat aan? Hoe kun je groepen jongeren aanspreken die hun vertrouwen verliezen in de maatschappij en in zichzelf? We zijn beiden heel erg geïnspireerd geraakt door Stedman Graham en zijn boek You Can Make It Happen: A Nine-Step Plan For Success. We hebben hem ook op bezoek gehad. Het probleem was dat negen stappen teveel zijn. We konden ze niet onthouden. En zo kwamen we uit bij iets wat je altijd bij de hand hebt, de hand zelf, met Hi5 dus. We hebben er heel veel over gesproken en Dionne is het verder gaan ontwikkelen tot wat het nu is, een geweldig handig hulpmiddel waar je voortdurend op kunt terugvallen. Heel makkelijk en precies to the point.

OVERZICHT - MIDDELVINGER

Hou overzicht en zorg ervoor dat je te allen tijde met kop en schouders boven de rest uitsteekt

‘Overzicht is ook dat je je zwaktes kent.’


Een studentenbaantje in restaurant Pomo in Utrecht groeide uit tot een volledige baan. Van mijn baas Robby Pomo had ik geleerd om het management van het restaurant te doen. Het restaurant zat in mijn vingers en toen mijn vrouw zwanger werd, gingen we nadenken over wat we met ons leven wilden. En dat was een eigen restaurant en onze kinderen een jeugd geven zoals ik zelf in Suriname heb gehad. Ik was 27 toen ik begon met restaurant Pedro in Paramaribo. Het ging heel goed en ik serveerde mijn klanten niet alleen eten, maar ik trad ook voor ze op. Ik dacht dat ik alles aankon. Toch had het niet veel gescheeld of ik was op de fles gegaan met mijn restaurant. Ik zag niet aankomen dat er ook economische mindere tijden konden aanbreken. Ik was het overzicht verloren en moest op een gegeven moment mijn rekeningen in dollars betalen terwijl mijn inkomsten in Surinaamse guldens waren, guldens die door de crisis met dat dag minder waard werden.

‘Ik verdiende goed, maar had het overzicht niet en dacht niet na over de toekomst.’

Gelukkig is het mij gelukt met televisie- en reclamewerk iets nieuws op te bouwen. Een vriend, die directeur was bij een zeepfabriek, had gezien hoe ik mijn gasten entertainde en nodigde mij uit een spotje voor hem te maken voor een nieuw wasmiddel. Hij had een budget van vijfhonderd dollar en daarvan moest ik het doen. Ik heb toen een vriend gevraagd om samen, met een pruik en een jurk van mijn moeder, buurvrouw en buurman te spelen voor dat spotje. Dat spotje werd een ongelofelijk hit in Suriname. Uiteindelijk is de buurvrouw toen verworden tot Esselien van Doornegat, ofwel Tante Es. En van het een kwam het andere. Ik werd uitgenodigd om een oudejaarsconference te gaan doen en op Sint Maarten op te treden. Het restaurantje werd door de crisis minder, maar mijn theatershow liep als een trein. Ook maakte ik toen ‘The Comedy Factory’ voor de NTR. Ik deed iets waar ik met kop en schouders boven iedereen uitstak.

In die tijd kwam ik drie maanden naar Nederland om de televisieprogramma’s te maken en daarvan konden we de rest van het jaar rondkomen. Toch hebben mijn vrouw Sheila en ik op een gegeven moment het besluit genomen terug te gaan naar Nederland om zo ‘Raymann is Laat’ en ‘zo: Raymann’ te gaan maken. Ik leefde mijn passie en had veel succes en verdiende ook veel. Maar, zoals wel vaker bij mensen die succes hebben, je verliest dan het overzicht en je denkt niet na over de toekomst. Overzicht is