top of page

Kees de Koning, manager van Anouk

 

'Anouk is principiëler dan ik' 

 

In de tijd dat Anouk werkte aan de plaat Who's Your Momma, in 2007, kreeg ze een conflict met haar manager, de man die ook bands als Shocking Blue en de Dolly Dots onder zijn hoede had. Ze besloot het allemaal zelf te gaan doen, terwijl er ook concerten aankwamen in het Gelredome. Dat leverde de nodige stress op. Daarom vroeg ze mij om haar een paar maanden te helpen. Zij is een icoon van de Nederlandse popgeschiedenis in het rijtje van André Hazes en Doe Maar, de namen die zelfs je oma ook kent. In termen van schaal zat ze ver boven het niveau waarop ik toen opereerde. Ik vond het een eer. Spannend ook.

 

'Ik vind dat ik er voor haar moet zijn' 

 

Voor de andere artiesten ben ik van het platenlabel, alleen voor Anouk doe ik het management erbij. Het runnen van het label Topnotch is op zich druk genoeg, maar het past. Als zij belt, neem ik altijd op. Ik vind dat ik er voor haar moet zijn. Als het dan even niet uitkomt, heeft zij daar begrip voor. Ik heb leuke mensen om me heen die meedenken en goed zijn in wat ze doen. Met Anouk spar ik ook, zij vraagt mij mee te denken maar neemt uiteindelijk zelf de beslissingen. Omgekeerd vormt zij een belangrijk referentiekader voor mij.

 

In dit beroep ontstaat al snel een vriendschappelijk contact. Je bent leuke dingen aan het doen, hebt successen met elkaar, dat is al snel amicaal. Toch blijft het een werkrelatie, vriendschap ontstaat slechts een enkele keer. In het samenwerken met Anouk is de vriendschap en het zakelijke met elkaar vergroeid. Tijdens mijn grootste zakelijke succes was ik privé misschien wel het meest ongelukkig, dat loopt allemaal door elkaar. We delen dit soort dingen en leunen soms op elkaar. Maar ik moet zeggen: zij is veel zorgzamer, ik ben lomper. We hebben elke dag wel even contact. Vandaag stuurde ze me alleen een berichtje ‘Ben je oké?’ En ja, we kunnen allebei snel geïrriteerd raken, soms ook naar elkaar. Dan blijf je even uit elkaars buurt, maar dat is hooguit een dag. We zijn allebei onafhankelijk en niet altijd gediend van tegenspraak. Ik besef me dat ik dienend ben aan haar carrière, zij is daarin leading. Als ik iets onredelijk vind of anders zie, dan zeg ik dat. Dat is een proces waaruit altijd een conclusie voortkomt.

 

'Zij is veel zorgzamer, ik ben lomper'

 

Onze vriendschap staat boven het zakelijke. Als het ooit zou gaan wringen, dan kiezen we voor de vriendschap. We zijn zakelijk niet afhankelijk van elkaar, met het platenlabel gaat het prima. Ik heb Topnotch opgericht in hetzelfde jaar als Napster startte. De tijd dat platenbazen uitsluitend wijn van de kaart bestelden, heb ik nooit meegemaakt, voor hen werd het alleen maar minder. Toch is het verdienmodel nog steeds hetzelfde. Je produceert muziek en probeert daar iets aan te verdienen, alleen is het product nu digitaal. Er werd lang te gemakkelijk winst gemaakt door vol te houden dat het normaal was om door de regen naar een winkel te fietsen waar een kleine selectie van het aanbod beschikbaar was. Dat is niet meer de realiteit, alle muziek is digitaal beschikbaar zonder dat je de deur uit hoeft. Ik heb met mijn bedrijf alleen een steile lijn naar boven meegemaakt. Zo hebben we van de afgelopen 27 weken gedurende 22 weken met een van onze artiesten op nummer één gestaan. Dat doen we met de tien mensen die hier werken. De grote multinationals zoals Sony, Warner, Talpa of Universal mochten de resterende vijf weken verdelen. De wereld is naar ons toe gekomen, wij hebben ons nooit hoeven aanpassen. 

 

Anouk is heel principieel. Alles gaat bij haar op gevoel, haar instinct is sterk. Je hoeft het niet altijd met haar eens te zijn, maar opportunisme kent zij niet, ze is heel straight. Ik heb daar bewondering voor, ben zelf opportunistischer en zal eerder het conflict vermijden. Zij houdt het al zo lang vol omdat ze constant goede muziek maakt en niet meedoet aan het circus van Bekende Nederlanders. Je ziet haar niet bij premières en je zal haar nooit aantreffen in een gezelschap van meer dan drie BN’ers. Als ze een nieuwe plaat uitbrengt, doet ze onder lichte dwang van mij wat promotie omdat mensen nu eenmaal moeten weten dat er iets nieuws is. In oktober komt haar tweede album dit jaar, dat doet niemand. Het belangrijkste promotiemiddel is haar Facebook account. Anouk is gemaakt voor social media. Ze heeft daar haar eigen plek waar ze kan zeggen wat ze wil, op het moment dat het haar uitkomt.

'Als iemand je vertrouwt dan kun je meer dan je denkt'

 

Anouk heeft mij het vertrouwen gegeven om op het allerhoogste niveau te opereren. Dat heeft mij geleerd dat je met wilskracht heel ver komt. Als iemand je vertrouwt dan kun je meer dan je denkt. Ik ben er ook achter gekomen dat de dingen waartegen ik opkeek niet echt anders zijn. Of je nu een kleine zaal als Paradiso doet of een concert in het Gelredome, waar de financiële belangen heel groot zijn, het principe blijft hetzelfde. Dat gaf mij het zelfvertrouwen om ook verder te komen met mijn andere werk. En als Anouk mij het vertrouwen geeft, heeft dat tot gevolg dat andere mensen dat ook doen. Het is een spiraal die je verder brengt.

[2016]

Anouk over Kees

'Ik had mijn manager ontslagen en deed alles alleen. Er kwam een plaat aan, concerten in het Gelredome, dus dat ging allemaal voor geen meter. Toen bood Kees aan me een paar maanden te helpen. Hij is nooit meer weggegaan. Dat is nu bijna tien jaar geleden. Kees is niet iemand die alleen dingen regelt, hij voegt creatief echt wat toe, dat hadden die vorige managers niet. Ik geef makkelijk dingen uit handen bij hem, en dat kon ik vroeger nooit. Hij heeft een fantastische smaak en geeft me op een goede manier tegengas. Soms wringt dat wel, maar bij hem sta ik er voor open. Maar bovenal zijn we de beste vrienden.' 

bottom of page