top of page

Clayde Menso, directeur Amerpodia

 

‘Het gaat ook om de maatschappelijke winst’

De Rode Hoed, Felix Meritis, De Nieuwe Liefde en het Compagnietheater: deze vier afzonderlijke ‘huizen’ vertegenwoordigen iconische culturele waarde voor de stad Amsterdam èn maken sinds een klein jaar onderdeel uit van het bedrijf Amerpodia. Ieder podium heeft een eigen identiteit met een eigen geschiedenis. Clayde Menso leidt het bedrijf. Hij vertelt over de plannen die hij heeft met zowel de afzonderlijke podia als het totaal.

Het hoofdkantoor van Amerpodia is gevestigd bij De Nieuwe Liefde op de Da Costakade in Amsterdam. Vanaf die plek geeft Clayde Menso leiding aan het bedrijf. Zijn loopbaan kenmerkt zich door een voortdurend balanceren tussen hoge en lage cultuur. Eerst was hij onder meer programmamanager bij de Nationale Postcode Loterij. Vervolgens maakte hij de overstap naar het Amsterdams Fonds voor de Kunst, waar hij tien jaar deel uitmaakte van de directie, de laatste jaren als directeur-bestuurder. Hoewel deze instelling vooral de plannen van anderen toetst, nam Clayde zelf al vroeg initiatief op cultureel gebied. ‘In het Amsterdam Noord waar ik opgroeide viel niet veel te beleven. Toen ik zestien was ben ik met een vriend bij een cultuurpodium binnengestapt met de vraag of we iets konden organiseren voor jongeren zoals wij. We werden met open armen ontvangen en kregen een klein budget. Daarmee organiseerden we R&B- en hiphopfeesten gecombineerd met traditionele Kawina muziek. Dat sloeg enorm aan, we brachten artiesten die je inmiddels bij FunX hoort, zoals La Rouge, DJ Chuckie en The Party Squad.’

 

Nil volentibus arduum oftewel: niets is moeilijk voor hen die willen.

Huub Oosterhuis stond zowel aan de wieg van de Rode Hoed als De Nieuwe Liefde.

De Rode Hoed, Felix Meritis, De Nieuwe Liefde en het Compagnietheater hebben alle vier hun eigen geschiedenis. Zo ontdekte dominee Huub Oosterhuis op Monumentendag in 1988 de leegstaande Remonstrantse schuilkerk aan de Keizersgracht, waar hij de Rode Hoed oprichtte. Het werd een centrum voor religie, zingeving en poëzie waarbij de aandacht zich steeds meer verlegde naar het maatschappelijk debat. Door televisieprogramma’s zoals die van Sonja Barend kreeg het centrum landelijke bekendheid. Een stukje verder op de Keizersgracht ligt een ander historisch pand: het Felix Meritis. Dit werd aan het einde van de 18de eeuw in opdracht van de gegoede Amsterdamse burgerij gebouwd als ‘monument der Verlichting,’ waarna het pand de meest uiteenlopende functies had.

Huub Oosterhuis stond ook aan de wieg van De Nieuwe Liefde, dat in 2011 werd geopend door Koningin Beatrix. Onder het motto ‘het huis waar alles woont’ werden publieksprogramma’s ontwikkeld maar ook activiteiten op het gebied van religieuze traditie en vernieuwing. Het pand ‘de Liefde’ werd in 1901 ontworpen als wijnpakhuis.

Ten slotte kent ook het Compagnietheater aan de Kloveniersburgwal een rijke historie. In 1793 werd het gebouwd als Lutherse kerk. In 1995 werd het pand verbouwd tot theater en vond het toneelgezelschap van regisseur Theu Boermans er zijn thuisbasis.

 

‘De ambitie is dat een meer divers publiek zich bij ons gaat thuis voelen. Mensen buiten Amsterdam, met een andere etnische achtergrond of uit subculturen.’

Prachtig natuurlijk, vier huizen met zo’n rijke historie, maar wat zijn de plannen voor de toekomst? ‘We willen tegenstellingen overbruggen en nieuwe inzichten doen ontstaan. Daarbij  willen we onze groep zeer trouwe groep bezoekers vasthouden,’ vertelt Clayde. ‘Maar onze ambitie is vooral dat een meer divers publiek zich bij ons gaat thuis voelen. Mensen buiten Amsterdam, met een andere etnische achtergrond of uit subculturen. Vergelijkbaar met wat Paradiso heeft bereikt voor de Turkse scene, de hiphoppers en de rockers. Binnen deze overkoepelende ambitie bouwt ieder huis voort op het eigen profiel, waarbij de profielen wel zijn aangescherpt. In de Rode Hoed gaat het vooral over politiek maatschappelijke bewegingen. Het is een safe heaven waar voorlopers hun ideeën en inzichten delen en waar je nieuwe inzichten kunt opdoen. Dat past bij een schuilkerk. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over gender, klimaat, economie en identiteit.

De Nieuwe Liefde is een plek waar je bij jezelf kunt zijn. Daar gaat het over reflectie en zingeving. Maar ook over poëzie, woordkunst, boeken en filosofie. Je krijgt er handvatten aangereikt die je helpen om te gaan met de grotere wereld.

Vanaf 2019, na een ingrijpende renovatie, zal Felix Meritis weer worden ingezet voor hetgeen het ooit was bedoeld: het kruisgebied tussen kunst en wetenschap. Dit doen we met programma’s gericht op jongvolwassenen die openstaan voor het experiment. Het wordt een proeftuin voor makers, denkers en doeners die vol energie over grenzen durven te gaan.

In het Compagnietheater houden we nu een experimenteerjaar zoals we eerder ook in Felix Meritis hebben gehad. Zoals in de Rode Hoed een onderwerp of maatschappelijke beweging vanuit de ratio wordt aangekaart, zullen we dit bij het Compagnietheater vanuit de verbeelding doen. Kunstenaars en theatermakers zijn daar nu aan de slag met maatschappelijk urgente kwesties. Het doel is meer geëngageerde kunstuitingen te brengen waarbij  het publiek wordt betrokken. Daarbij spelen ook urban arts een belangrijke rol.

Het mooie van deze aanpak is dat alle Amerpodia hetzelfde onderwerp kunnen brengen, maar ieder dit op een heel eigen manier zal uitwerken. Zo zouden we bijvoorbeeld een gezamenlijk klimaatfestival kunnen organiseren, waarbij de bezoekers in ieder huis een totaal andere avond beleven.’

 

‘We hosten nu al meer evenementen voor het bedrijfsleven dan publieksprogramma’s.’

Voor de buitenwereld is dit misschien minder zichtbaar, maar ook het bedrijfsleven maakt volop gebruik van de huizen. ‘We hosten nu al meer evenementen voor het bedrijfsleven dan publieksprogramma’s,’ vertelt Clayde. ‘Alle huizen hebben uitstekende faciliteiten voor presentaties, vergaderingen, recepties, huwelijken, diners,  congressen en radio- of televisieopnames. Nu de podia zijn samengevoegd in één bedrijf, kunnen we de zakelijke markt nog beter bedienen. Dineren in het Compagnietheater en daarna met een boot over de grachten varen om het feest voort te zetten in de Rode Hoed, het kan allemaal. Ook kunnen we helpen bij het opzetten van programma’s op maat. En natuurlijk kunnen we inhoudelijke sprekers en moderators mobiliseren. De ambities zijn groot, vanuit Amerpodia willen we deze markt nog beter bedienen, zodat de publieksprogramma’s uiteindelijk volledig uit deze inkomsten kunnen worden gefinancierd.’  

 

‘Nu al trekken we vollere zalen en zijn we aanwezig in de media met programma’s als Skin Deep en UP!’ Is er veel veranderd sinds de vier huizen gezamenlijk optrekken? ‘Bij Amerborgh houden ze van kunst, ze investeren in creativiteit. Het gaat hen niet alleen om het resultaat in euro’s, maar ook om de maatschappelijke winst. Overigens zijn de medewerkers van Amerpodia het gewend om ieder dubbeltje om te draaien. De organisatie van de Rode Hoed weet als geen ander dat er geld verdiend moet worden. Die hebben leren knokken de afgelopen jaren, niets is vanzelf gegaan.

Om de verschillende bloedgroepen van de huizen te verbinden en om de vooruitgang echt voelbaar te maken, hebben we kwartaalmeetings geïntroduceerd waarbij we zichtbaar maken hoe we er op dat moment voorstaan. Het fijne is dat we nu, onder de vleugels van Amerborgh, weer echt vooruit kunnen kijken, dat geeft rust. Eindelijk hebben we de tijd om uit te zoeken wat de marketinginspanningen opleveren, hoe we onze organisatie optimaal kunnen inrichten en of onze investeringen renderen. Nu al trekken we vollere zalen en zijn we aanwezig in de media met programma’s als Skin Deep, een talkshow over zwart en wit en UP! een programma over ouder worden. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst!’

[2018]

 

Amerpodia BV is 1 januari 2017 ontstaan uit de samenwerking van het Compagnietheater, de Rode Hoed, Felix Meritis en De Nieuwe Liefde. De verwachte omzet voor 2017 is 3,2 miljoen euro.

 

Aantal medewerkers:

53, waarvan 4 stagiaires

 

Wapenfeiten 2017:

-      Drie keer het programma Skin Deep, talkshow over zwart en wit, uitverkocht

-      Het verkiezingsdebat 2017 live uitgezonden op televisie

-      De impact van de J.H. Schoolezing van Sybrand Buma op het maatschappelijke debat.

bottom of page